CircleCircle

  • Tietoa Circle-palvelusta
    • Kiinteistösijoittajat
    • Julkinen sektori
    • Toimitilajohtaminen
    • Seurakunnat
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa esittely
  • Kirjaudu
  • EN
  • FI

Ota yhteyttä

Tilaa esittely

ajankohtaista etusivulle

Miten saadaan ihmiset viihtymään työpaikalla?

28.8.2019

admin

Menestyvässä yrityksessä henkilöstö voi hyvin. Mutta miten mitataan henkilöstön hyvinvointia? Miten saadaan etätöissä ja palavereissa juoksevat työntekijät toimistolle tekemään yhdessä töitä?

Rambollin kiinteistökehitystä johtava Sirpa Lindholm aloittaa tarinan työn muutoksesta:

”Tällä hetkellä yritykset kilpailevat osaavasta työvoimasta. Samalla työn tekemisen tapa on muuttunut. Toimistoon ei tulla joka päivä, sillä on monia vaihtoehtoisia tapoja tehdä töitä. Työnantajat joutuvat miettimään, miten ihmiset saadaan toimistolle ja miten heidät saa viihtymään niin, että he työpaikalla keksivät kollegoiden kanssa hyviä ideoita.”

Sirpa Lindholmin mukaan ennen riitti se, että sisustettiin kiva huone työntekijöille. Työnteon murroksesta johtuen toimitilan vaatimukset ovat kasvaneet eikä perinteinen ajatus pelkkien tilojen sisustamisesta enää toimi.

”Kiinteistön omistajien on mietittävä, mitkä tekijät saavat ihmiset viihtymään työpaikalla. Ne saattavat myös vaihdella eri toimialoilla. On haettava työntekijöiden pulssia siitä, missä viihdytään ja missä ei viihdytä. On myös mietittävä, liittyvätkö viihtymistekijät fyysisiin ominaisuuksiin, kuten sisäilmaan tai äänimaailmaan vai liittyvätkö ne siihen, että työpaikan lähistöltä puuttuu palveluja. Pitääkö työpaikalta lähteä pois, että saa hyvää kahvia.”

Sirpa Lindholmin mukaan kiinteistöjen omistajien ja työnantajien kannattaa myös pohtia pystyisikö palveluilla luomaan viihtyvyyttä.

”Monesti ajatellaan, että se tähdellinen palvelu on pelkkä lounas. Näin ei enää ole. Kannattaa miettiä voisiko palveluja, joita haetaan muualta, tuoda toimistoon”, hän vinkkaa.

Dataa viihtyvyydestä

Rambollin uusi kiinteistönhallinta-alusta Circle kokoaa dataa viihtyvyydestä. Circlen dataa pystyvät hyödyntämään niin kiinteistöjen omistajat kuin vuokralaiset.

”Circlessä uutta on se, että sen kautta saadaan tietoa sekä fyysisen ympäristön viihtyvyydestä että palveluiden toimivuudesta. Circle antaa myös yrityksen hr:lle hyvän pulssin siitä, miten henkilöstö viihtyy ja miten työpaikkaa voisi kehittää vielä viihtyisämmäksi.”

Myös kiinteistönomistaja saa työviihtyvyyden mittaamisen kautta tärkeää informaatiota kiinteistönsä kehittämistä varten.

”Vaara on usein se, että luullaan kaikkien haluavan samaa. Näin ei ole, erilaiset työyhteisöt arvostavat erilaisia asioita. Jos vuokranantaja profiloituu sillä, että kuuntelee asiakkaitaan ja heidän työntekijöitään, on se varmasti myös arvostettu.”

Sirpa Lindholmin mielestä kiinteistöalalla ei ole aikaisemmin ollut Circlen kaltaista interaktiivista työkalua.

”Circle on joustava palvelualusta, johon voi integroida erilaisia digitaalisia palveluja. Sen avulla myös kiinteistön käyttäjät voivat kommunikoida spontaanisti omasta viihtyvyydestään. Circlen kautta voi lähettää niin ideoita, kiitoksia kuin moitteita. Näin sekä työnantaja että kiinteistön omistaja kuulevat, mikä kiinteistössä toimii ja mikä ei toimi. He voivat saada uusia ideoita ja ajatuksia kiinteistön kehittämiseen”, Sirpa Lindholm miettii.

Digitaalisten palveluiden mahdollisuus

Esimerkkinä siitä, millaisia palveluja työpaikalle voisi tuoda, Sirpa Lindholm kertoo pyörähuollosta.

”Tarjolla on pyörähuoltopalvelu, jonka voi tilata työpaikalle. Olisipa kätevää, jos voisi tuoda oman pyöränsä työpäivän ajaksi huoltoon oman työpaikan pihalle ja ajaa sitten iltapäivällä huolletulla pyörällä kotiin. Saman tyyppisiä palveluja on saatavilla esimerkiksi pesuloihin, katsastukseen, ruokapalveluihin, yhteisautoihin ja vaikkapa siihen hyvään kahviin. Jos näitä kaikkia voidaan helposti hallinnoida yhdellä alustalla, niitä tulee varmasti myös käytettyä.”

Erilaisia digitaalisesti tilattavien palveluiden kirjo kasvaa jatkuvasti ja niiden hyödyntäminen työpaikalla lisää varmasti työntekijöiden viihtyvyyttä.

”Arjen sujuvuus on avain ihmisten viihtymiseen. Kun ihmisillä on helppo olla, he myös viihtyvät työpaikalla” Sirpa Lindholm uskoo.

Onko rakennetun ympäristön internet mahdollinen?

28.8.2019

Laiska tietomalli töihin

28.8.2019

Ota yhteyttä

Tilaa esittely

Palvelun tuottaa Ramboll Finland Oy.

Ota yhteyttä

circle@ramboll.fi

020 755611

  • Etusivu
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa esittely
  • Tietosuojaseloste
  • Tietosuoja

  